Lilypie Second Birthday tickers Lilypie Maternity tickers

Sunday, September 13, 2009

peristiwa Ramadhan + anugerah khas :( ~

Assalamualaikum,,
hari ini adalah hari ke-23 umat islam seluruh dunia berpuasa,, cuma tinggal seminggu jer lagi nak raye.. hurm.. best laa jugak,,sedeh pon sedeh jugak... masa yang tinggal pon makin suntuk :(
bercerita tentang ramadhan nie,,saya teringt stu cerita pelik yang dialami sendiri pada Ramadhan tahun lepas.

ceritanya begini..
jeng3.. masih segar dlm ingtn,,Pada Ramadhan hari yang ke-2 tahun lps,, saya telah ke stesen KTM (ketaapi tanah melayu) Butterworth (Penang laa kan?) kerana ingin ke KL untuk menghantar tunang saya ke KLIA,, masa nie tunang dah pon berangkat dari stesen Arau ,, saya tggu dia disini (butterworth) untuk gi sama2 ke KL Sentral,,sebelum tu saya telah membeli 2 set snack plate KFC di perangin mall telebey dahulu.. nak dijadikan cerita,, setelah sampai di stesen tu,, saya nak ke surau untuk solat asa,,.masa tu dah pkul 6.20 ptg,, setbanya disitu saya terlihat seorang makcik berpakaian baju kurung yg lusuh duduk dihdpn surau tersebut,, saya memberi senyumn kepadanya,,dia pon  membalas senyuman saya,, saya pon masuk ke surau untuk mnunaikan solat asar,,

setelah selesai saya keluar untuk mencari pot tuk bbka puasa,, sedang memakai kasut,tetibe makcik td menegur saya "anak sembahyang ke td?".. "ye makcik..makcik tunggu sapa?" saya tny beliau kembali,,
tetiba wjh mkcik td berubah,, air matanya kelihatan bertakung,, ALAMAK!! salah saya ke??
saya pon pergi dan duduk disebelah mkcik tu (chewah!!) kononnya nak tny laa kot2 dia ader masalah,,

"makcik ne dtg dari jauh,, dari td makcik tggu ank makcik tp xsampai2"katanya dengan nada yang sedih,, "makcik xtelefon ke ank makcik? dia duk kat mana",," makcik xtaw no tepon dia,lagipon alamat rumah dia pon makcik xtau",, ya Allah.. mcm mna nak tolong ne,,sedeh saya tgk keadaan dia,, sedih saya dibuatnya..
saya belek henfon saya,,masa tu dah pukul 6.55 ptg,,dah nk dekat wktu berbuka,,

tetiba saya terlihat matanya sekali sekala memandang plstik KFC yang saya bawa td,, saya dapat merasa yang dia lapar (adoi..makin sedeh lak cite ne) saya tny dia nnti dia bbka dgn ape? "xtau laa nak,makcik cuma ada pisang 2 bijik dgn air mineral"katanyanya sambil menunjukkan saya 2 bjik pisang yang ada ditangannya,, xsemena2, air mata saya mula bertakung..sedeh mmg sedeh,,xptt anak dia buat mcm tu,, terdetik dhati sya nak tolong dia,, saya pon pikir jap dlm purse cuma ada sepuluh ringgit,, saya pon hulurkanlah mkcik tu sekotak KFC tetapi dia menolak dgn alasan dia xpndai mkn,sbb tu mknn org muda.. betul jugak tuh!! adoii..cmne xterpikir lak??camne nak tolong ne??MySpace

                            





sekadar gambar hiasan

saya rasa makin hiba kerana xdpt tlg makcik ne? saya pikir berdosa klu saya bbka sedap2 tp dia cuma mkn pisang dan air mineral,,airmata saya jatuh.. lalu saya beri dia sekeping duit sepuluh ringgit yg saya ada tu,,
dia pandang saya dgn penuh rasa syukur,, "terima kasih nak,tuhan je dpt balas budi baek nak,,makcik beruntung klu ank mkcik sebaek anak ne" lalu beliau mengangkt tgn seperti membaca doa,, dia berdoa supaya Allah selamatkan saya dan memurahkan rezeki saya..AMEEN!!

azan pon berkumandang,saya pon pergi ke satu kerusi untuk bkk puasa,,saya bkk puasa dgn hati yang hiba mngenangkan peristiwa td,, sedang asyik mkn KFC tu, saya pon menoleh keblakang nutuk tgk mkcik td..alangkah terkejutnya saya dia telah hilang,,puas saya cari tp xjumpa..betul!! tetiba saya rasa seram sejuk,, terlintas dihati saya Allah ingin menguji ketulusan hati saya,,mgkinkah itu malaikat yang menyerupai manusia?? adoii..buntu saya,, saya memikirkan peristiwa itu sampailah ke waktu isyak,,

nk djadikan cerita,on the way nk gi surau nk solat isyak, saya ternmpaklah mkcik td..rupe2nya, dia menjalankan operasinya dengan dialog yg sama,, 2 bijik pisang yang sama masih ada ditangannya,, Saya juga nmpak lelaki itu (mangsa laen!) mghulurkan dia not RM5,, GERAMMMMM!!! sanggup dia menipu dibulan puasa nie??? adoiii...

saya pendekkan cerita,ketika itu jam sudah pukul 9.30 mlm,,train pon dah nk sampai,,makcik tu maseh mnjalankan operasinya bebekalkan 2 bijik pisang sebagai modal,,saya naek tren dan makcik tu maseh lagi menjlankan operasinya lagi,, hishhh,, xtau nk ckp ape,, semoga makcik insaf,,

hebat kan mkacik ne kawan2??
dia menjalankan operasi ini cuma berbekalkan :
1. 2 bijik pisang
2. airmata
3. dialog yang baekk punya

p/s-berapa keuntungnnya mlm tu?? haa..pikir laa sendiri..
dengan ini saya isytiharkah beliau adalah SEORANG PELAKON WANITA TERBAEK!!







sekadar gambar hiasan

author :daku terkena! MySpace

No comments:

Post a Comment

comment anda amat dihargai.tq

Post a Comment

comment anda amat dihargai.tq